ناگفته‌های نخستین مدیرعامل فولاد مبارکه اصفهان: کار خارجی‌ها مثل یک اثر هنری بود!
سه شنبه 19 خرداد 1394 بازدید: 1690
ناگفته‌های نخستین مدیرعامل فولاد مبارکه اصفهان:  کار خارجی‌ها مثل یک اثر هنری بود!

نخستین مدیرعامل مجتمع فولاد مبارکه اصفهان گفت: کار خارجی‌ها در راه‌اندازی مجتمع با چند جرثقیل بزرگ، مثل یک اثر هنری بود!

به گزارش روابط عمومی جشنواره فیلم و عکس فناوری و صنعتی (فردا)، محمدحسن عرفانیان، نخستین مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه اصفهان که اکنون ریيس هيأت مديره شركت فولاد غرب آسيا و مدیر‌عامل شركت مهندسی فن‌‌گستر‌ پارس است، با یادآوری خاطراتش از سال‌های اوایل دهه 60 گفت: در زمان شکل گیری مجموعه فولاد مبارکه، برای اولین‌بار بحث مستندسازی فعالیت‌ها را مطرح کردیم و در آن زمان به دنبال این بودیم که به نوعی از هنر در تکنولوژی استفاده کنیم اما تجهیزات مقدماتی مورد نیاز آن بسیار پرهزینه بود.
این مدیر و کارشناس باسابقه صنعت فولاد کشور تاکید کرد: زمانیکه می‌خواستیم تجهیزات فولاد مبارکه را نصب کنیم، اگر خودمان این کار را انجام می‌دادیم، یک سال طول می‌کشید ولی از خارجی‌ها کمک گرفتیم و آن‌ها با چند جرثقیل بزرگ همه کارها را در چند ساعت انجام دادند؛ این کار از نظر من به عنوان یک صنعتگر یک اثر هنری بود، چون آن‌ها علم را هنرمندانه به کار گرفته بودند.
وی در عین حال با اشاره به ضعف ایران در مستندسازی درست فعالیت‌های تکنولوژیکی و صنعتی یادآور شد: فکر می‌کنم در طول این سال‌ها، نتوانسته‌ایم ذهن هنرمندان را باز کنیم چرا که آن‌ها با استفاده از تکنولوژی امروز به ساخت هنر قدیمی مشغولند، اما به عنوان یک فعال صنعتی معتقدم که تکنولوژی هنر به کارگیری علم است و حاصل آن نیز صنعت خواهد بود.
این صنعتگر در ادامه با تاکید بر اهمیت مستندسازی از فعالیت‌های صنعتی بیان کرد: در زمان راه‌اندازی شرکت فولاد مبارکه اصفهان، مدارک مستند زیادی اعم از عکس و فیلم داشتیم که وقایع‌نگاری از کارها و برنامه‌های انجام شده بود اما در مستندسازی به دنبال نشان دادن این واقعیت‌هایی که همه می‌بینند، نبودیم. ما می‌خواستیم ناپیداها را در قالبی هنری به تصویر بکشیم اما متاسفانه این اتفاق هیچ وقت میسر نشد.
محمدحسن عرفانیان در پایان سخنانش تصریح کرد: هنر هنوز جایگاه خودش را در تکنولوژی ایفا نکرده است. امیدوارم برگزاری جشنواره‌‌ی فیلم و عکس فناوری و صنعتی، دید مستندسازی فعالیت‌های تکنولوژیکی و صنعتی را تغییر دهد.
بر اساس این گزارش، سومین جشنواره ملی فیلم و عکس فناوری و صنعتی(فردا) از هفتم تا نهم مردادماه به دبیری مسعود نجفی، توسط جهاد دانشگاهی و با همکاری وزارت صنعت، معدن و تجارت، معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و دانشگاه هنر برگزار می‌شود.
این جشنواره که پذیرای آثار فیلمسازان، سازمان‎ها و شرکت‌هاست، در هفت بخش فیلم‌های داستانی (ویدئویی بلند و کوتاه)، فیلم‌های مستند، پویانمایی، آیتم‌های تبلیغاتی (آنونس، تیزر و نماهنگ)، بخش ویژه فیلم‌های یک دقیقه‌ای، عکس و مسابقه آثار دانشجویی برگزار می‌شود.
فراخوان سومین جشنواره فیلم و عکس فناوری و صنعتی (فردا) از چندی قبل منتشر شده است و علاقمندان می‌توانند آثار خود را در هفت بخش تعیین شده تا 31 خردادماه ارسال کنند. فراخوان جشنواره از طریق سایت WWW.JDFEST.IR و همچنین مراجعه حضوری و تلفنی قابل پیگیری است.