رزاق کریمی: جشنواره «فردا» پس از اختتامیه ادامه یابد/ملبوس‌باف: فیلمسازان، حیات اجتماعی صنعت را مبنا قرار دهند
شنبه 20 مهر 1398 بازدید: 2030
رزاق کریمی: جشنواره «فردا» پس از اختتامیه ادامه یابد/ملبوس‌باف: فیلمسازان، حیات اجتماعی صنعت را مبنا قرار دهند
با وجود گذشت نزدیک به یک هفته از برگزاری پنجمین جشنواره فیلم و عکس فناوری و صنعتی«فردا» پای گفت و گو با دو تن از اعضای هیئت داوران آن نشستیم تا در مورد دوره برگزار شده این جشنواره و آینده فیلمسازی فناوری و صنعتی ارزیابی خود را بیان کنند.

به گزارش روابط عمومی پنجمین جشنواره فیلم و عکس فناوری و صنعتی«فردا»، دوشنبه هفته گذشته 15 مهر، این دوره از جشنواره «فردا»، با معرفی و تقدیر از برگزیدگان به کار خود پایان داد. با این وجود همچنان تولید فیلم صنعتی افت و خیزهایی دارد و در روند تولید آن موانعی همواره پیش پای فیلمساز است. در این مورد و همچنین پیرامون تداوم جشنواره «فردا» به پای صحبت دو تن از اعضای هئت داوران این دوره از جشنواره نشستیم که در ادامه می‌خوانید:
مصطفی رزاق کریمی از جمله مستندسازانی است که عضویت در هیئت داوران در پنجمین جشنواره «فردا» را به عهده داشت؛ وی در مورد برگزاری این جشنواره گفت: جشنواره به تنهایی یک موضوع است و جشنواره صنعتی یک موضوع جداگانه؛ بنابراین هردو در کنار هم یک موضوع کامل را نشان رفته‌اند. از طرفی جشنواره صنعتی یا فیلم‌های صنعتی به خودی خود معجزه نمی‌کند و دبیرخانه جشنواره باید بعد از اختتامیه این فرایند را ادامه دهد.
وی ادامه داد: مجموع فیلم‌های ساخته شده با موضوع صنعت و فناوری نشان می‌دهد که در سال‌های قبل قدم‌هایی در این راه برداشته شده اما به نظر من انگیزه ساخت مستند صنعتی یا در سایر گونه‌های فیلمسازی، نیاز به قدم‌های جدی‌تری از سوی فیلم‌سازان دارد.
رزاق کریمی تصریح کرد: کارفرما فقط یک ذهنیت کلی دارد و دقیقا نمی‌داند چه می‌خواهد. این کارگردان است که باید ذهن‌خوانی کند و با تحقیق به طرح مورد نظر برسد. در این‌صورت کارگردان با رسیدن به آگاهی لازم، نسبت به صنعت یک دیدگاهی پیدا می‌کند و دراینجا مستندساز می‌تواند به کارفرما و فکرهایی که او در ذهن دارد، کمک کند.
بهروز ملبوس‌باف اصفهانی دیگر عضو هیئت داوران بخش فیلم جشنواره فیلم و عکس صنعتی «فردا» نیز جشنواره پنجم «فردا» را ارزیابی مختصری کرد و گفت: در این جشنواره بیشتر از 200 فیلم دیدیم که از نظر موضوعی گستردگی کاملی داشتند و تقریباً تمام موضوعات مربوط به فناوری و صنعت را پوشش داده بودند. البته این آثار بیشتر به لحاظ تاریخی سراغ صنعت رفتند و کمتر حیات اجتماعی صنعت امروز کشور را مورد توجه قرار دادند.
وی ادامه داد: اگر قرار باشد بالاتر از جایگاهی که امروز قرار داریم، به یک کشور توسعه یافته متمدن تبدیل شویم، به شکلی که در ذهن جامعه هم جا بیفتد و باورشان شود؛ چنین جشنواره‌هایی می‌تواند مهمترین نقش را در مستندسازی با صنعت و درباره صنعت داشته باشد.
این مستندساز اظهار کرد: مستندسازی صنعتی موجب می‌شود در سه عنصر اصلی سفارش‌دهنده، سازنده و مخاطب معرفت ایجاد شود. درحالیکه در گونه‌های دیگر فیلمسازی این اتفاق کمتر می‌افتد و لذا مستندی که از دل صنعت بیاید، فرهنگ درست ایجاد می‌کند و این جشنواره تاکنون قادر بوده در این راه توفیق داشته باشد.
ملبوس‌باف در پایان گفت: برگزاری جشنواره فیلم و عکس فناوری و صنعتی «فردا»، اتفاق خوبی است. به شخصه از اینکه جشنواره فرصتی شد تا با جوانان فعال در حوزه صنعت آشنا شوم و فیلم‌های خوبی که در این حوزه ساخته شده است را ببینم، بسیارخوشحال هستم.
انتهای پیام