سلیم غفوری: فیلم صنعتی به اندازه کافی نداریم
پنج شنبه 17 مرداد 1398 بازدید: 1415
سلیم غفوری: فیلم صنعتی به اندازه کافی نداریم

 سلیم غفوری مدیر شبکه مستند سیما درباره پنجمین جشنواره فیلم و عکس فناوری و صنعتی (فردا) که مهرماه در تهران برگزار می‌شود، با تأکید بر نقش مستندهای صنعتی در پیشرفت صنعت کشور به خبرنگار سینمایی خبرگزاری فارس گفت: قطعا هر عرصه‌ای برای معرفی خود نیازمند تولیداتی است که بتواند امکانات، توانمندی‌ها، ظرفیت‌ها و ویژگی‌های آن حوزه را معرفی کند. صنعت نیز مانند دیگر حوزه‌ها به این امر نیازمند است.

وی ادامه داد: فیلم‌سازی و مستندسازی درباره صنعت می‌تواند ضمن معرفی امکانات و ظرفیت‌های موجود در صنعت کشور، برای سرمایه‌گذاری‌های آتی در این عرصه، دستاوردها و اطلاعات لازم را در اختیار صاحبان سرمایه قرار دهد تا در بخش‌های مختلف سرمایه‌گذاری کنند. اگر این اتفاق بیفتد علاوه بر معرفی وضعیت صنعتی کشور به مردم، در نهایت به پیشرفت صنعت کشور کمک می‌شود.

غفوری توضیح داد: به نظرم مهمتر از برگزاری جشنواره، مسأله تولید است. متاسفانه ما فیلم صنعتی به اندازه کافی نداریم و اساسا صاحبان صنعت کمکی به تولید مستندهای صنعتی نکردند؛ در نتیجه میزان و حجم تولیدات در این بخش محدود است.

وی افزود: تا زمانی که تولید به اندازه کافی نباشد، برگزاری جشنواره چندان مثبت نخواهد بود. به نظرم قبل از برگزاری جشنواره، ابتدا باید خیلی جدی‌تر به تولید فیلم‌های صنعتی پرداخت و دستگاه‌های متولی امر صنعت، جدی‌تر تولید فیلم‌های صنعتی را در سازوکار خود قرار دهند. درواقع برگزاری جشنواره مرحله آخر این زنجیره است، به همین خاطر شاید وجود آن درحال حاضر اثرات لازم را نداشته باشد. جشنواره یعنی رقابت؛ رقابت هم وقتی اتفاق می‌افتد که محصولات عرضه شده بتوانند با یکدیگر رقابت کنند و در آخر محصولات برتر معرفی شوند. این درحالی است که میزان تولید ما کافی نیست، بنابراین اساسا رقابت کاملی شکل نخواهد گرفت.

مدیر شبکه مستند گفت: جشنواره فیلم و عکس فناوری و صنعتی می‌تواند پل ارتباطی میان متولیان صنعت و مستندسازان باشد و از این راه، تولید مستند صنعتی را تسهیل کند. البته در کنار نهادهایی مانند وزارت صنعت، معدن و تجارت که متولی امر صنعت هستند، فعالان بخش خصوصی یعنی اتاق بازرگانی و صنایع و معادن نیز باید کمک کنند تا تولید مستند صنعتی رونق بیشتری بگیرد. در این صورت حجم تولید مستندهای صنعتی افزایش پیدا می‌کند و می‌شود در آینده منتظر برگزاری جشنواره‌ای پربار باشیم.

غفوری در پایان بیان کرد: در یک جمع‌بندی، از آنجا که حجم آثار تولیدی در مستندهای صنعتی پایین است و تنها تعداد کمی فیلم در سال تولید می‌شود که به معنی واقعی کلمه به صنعت می‌پردازند؛ نمی‌شود در این حجم از تولید، قضاوت کامل و درستی داشت.

انتهای پیام/