مستندساز: پیشرفت صنعت در گروه توجه به فرهنگ صنعتی است
شنبه 12 مرداد 1398 بازدید: 1371
مستندساز: پیشرفت صنعت در گروه توجه به فرهنگ صنعتی است

 تهران- ایرنا- کارگردان مستند  «خلیج فارس»، گفت: صنعت وقتی پیشرفت می‌کند که به فرهنگ صنعت اهمیت داده شود و این را تنها در سطح نازل و گزارش‌های تبلیغاتی نخواهند.

اُرُد عطارپور در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگی ایرنا درباره ارتباط میان صاحبان صنایع و هنر، اظهار داشت: باید ارتباط خوبی بین صنعت و فرهنگ برقرار شود و بعد از اینکه این ارتباط برقرار شد، می‌توانیم بگوییم اهالی صنعت از ابزار فرهنگی برای گسترش نوع تفکرشان، ارتباط با مصرف کننده، پروسه تولید و ... استفاده می‌کنند که یکی از مهمترین آنها سینماست.

وی ادامه داد: متاسفانه این ارتباط به‌ درستی میان فرهنگ و صنعت وجود ندارد و اصولا اهالی صنعت چندان بر این باور نیستند که می‌توانند از این ابزار و هنر استفاده کنند؛ بنابراین تنها به یک گزارش تبلیغاتی بسنده می‌کنند. با این تفکر هر نوع جشنواره یا اقدامی آن طور که باید موفقیت آمیز نیست. اما از آنجا که در جشنواره یک عرصه رقابتی شکل می‌گیرد و محیطی ایجاد می‌شود که حاضران امکان آشنایی بانوع تکنیک و بیان فیلمسازان دیگر راپیدا می‌کنند، نباید گفت جشنواره کاملا بی‌تأثیر است.

کارگردان مستند «صد و یک سال بلدیه»، درباره اثر گذاری جشنواره فیلم‌های صنعتی، گفت: برگزاری چنین جشنواره‌ای اتفاق خوبی است و احساس می‌کنم یک جایی متولی شده و می‌تواند این ارتباط را موثرتر برقرار کند. فیلم‌های صنعتی و جشنواره صنعتی برای کشوری که استراتژی‌ آن توجه به صنعت و بالابردن تکنولوژی است، باید بیش از این موثر باشد.

عطارپور که سابقه عضویت در هیات مدیره انجمن تهیه کنندگان سینمای مستند را دارد، با اشاره به تجربه حضور در جشنواره‌ای مرتبط با فیلم‌های صنعتیف افزود: تا امروز تلاش‌هایی در پرداختن به مستندهای صنعتی شده است، اما آن طور که باید موفق نبوده. من داور جشنواره‌ای از طرف معاونت تکنولوژی ریاست جمهوری بودم که آن هم جشنواره فیلم‌های صنعتی بو؛ اما فیلم‌ها حتی آنها که برنده شدند به ندرت متعلق به صنعت بودند و بیشتر تبلیغی و به دلایلی دیگر ساخته شده بود.

این مستندساز با بیان اینکه مستندسازها در تولید مستندهای صنعتی پشتیبانی نمی‌شوند، افزود: صنعت ما توجهی به این مسأله که می‌تواند از ظرفیت سینما و مستند برای درگیر کردن مخاطبان بهره ببرد و آنها را با وجوه مختلف صنعت آشنا کند ندارد. در حالی که می‌تواند بین محیط‌های صنعتی ایران و سایر کشورها ارتباط برقرار کند و با اخذ دانش و تجربه‌های کاری آنها و انتقالش به داخل، به سمت تولیدات حرفه‌ای برود؛ امادر این زمینه‌ حلقه‌های مفقوده وجود دارد.

وی درباره نحوه تعامل حوزه صنعت و فرهنگ بیان کرد: فعالیت این دو حوزه برای یکدیگر روشن نیست و به‌ درستی تعریف نشدند که چطور می‌شود با یکدیگر کار کنند و وجوه مختلف صنعتی را نشان دهند. در حال حاضر بیشتر در مرحله ثبت و گزارش ماندیم، درحالیکه مستندهای صنعتی می‌توانند به موضوعات مختلفی بپردازند؛ آیا این صنعت به صرفه است؟ چرا باید این صنعت وجود داشته باشد؟ چه نفعی برای کشور دارد و ... از آنجا که تولیدات صنعتی می‌تواند روی فرهنگ اثر بگذارد؛ خلاصه شدن در ارائه بیلان کاری، کافی و اثرگذار نیست.

کارگردان مستند  «برگیسوان بلقیس»  با تأکید بر اینکه سرمایه گذاری صاحبان صنایع در مستندسازی صنعتی، کیفیت فیلم‌های صنعتی را بالا می‌برد، افزود: معمولا متولیان صنعت می‌خواهند یک گزارش سطحی از فعالیتی که داشتند ساخته شودو آن را در هر جلسه‌ای که می‌رودند به‌ عنوان حاصل عملکردشان نمایش ‌دهند. صنعت وجه اجتماعی دارد و می‌تواند یک فرهنگ را تغییر دهد، اما متاسفانه سفارش دهنده‌ها نمایش عملکرد سالانه می‌خواهند.

عطارپور خاطرنشان کرد: صنعت وقتی پیشرفت می‌کند که به فرهنگ صنعت اهمیت دهند و این را در سطح نازل و گزارش‌های تبلیغاتی نخواهند.