ولی زاده در گفت‌وگو با میزان: موفقیت در فرهنگ کاملاً وابسته به تبلیغات است
جمعه 11 مرداد 1398 بازدید: 1395
ولی زاده در گفت‌وگو با میزان: موفقیت در فرهنگ کاملاً وابسته به تبلیغات است

 یدالله ولی زاده از عکاسان با سابقه در حوزه عکاسی تبلیغاتی و صنعتی، در گفتگو با خبرنگار گروه فرهنگی خبرگزاری میزان، با تأکید بر نقش رسانه‌ها در بازتاب فعالیت‌های صنعتی و علمی کشور گفت: رسانه‌ها نقش پررنگی دارند ولی اینکه چطور از این نقش بازی بگیریم مهم است. درکنار جشنواره فیلم و عکس فناوری و صنعتی، جشنواره‌هایی مانند "طعم عکس" هم درباره عکاسی تبلیغاتی وجود دارد و شاید یک گالری هم به این جریان بپردازد. اما من جز این چند مورد جای دیگری برای پرداختن به این موضوع سراغ ندارم.

وی افزود: در کشور ما که ادعای صنعت دارد در مجموع حدود سه اتفاق با قصد معرفی و پرداختن به عکس و فیلم صنعتی وجود دارد. آیا این تعداد کافی است؟ یعنی دولتمردان ما هنوز متوجه نشدند که صنعت وابسته به تبلیغات است و از این قضیه غافل هستند؟ به نظر من وقتی کارخانه‌ای با 1000 نیرو راه اندازی شود، اگر تبلیغات نداشته باشد به راحتی شکست می‌خورد.  

این مدرس عکاسی تبلیغاتی با اشاره به دغدغه‌مندی جشنواره فیلم و عکس صنعتی، عنوان کرد: این جشنواره اتفاق خوبی است اما کافی نیست. من فکر نمی‌کنم صرف برگزاری یک جشنواره در طول یک سال فایده زیادی داشته باشد، در صورتیکه تا دلتان بخواهد جشنواره عکس طبیعت و... داریم که به شکل دائم برگزار می‌شود. ما از این نکته که در دنیای تبلیغات زندگی می‌کنیم غافل شدیم؛ نه فقط ما بلکه هیچ کشوری بدون تبلیغات سرپا نیست.

وی ادامه داد: بخش دولتی باید در زمینه عکاسی صنعتی کمک کند. اگر هم خودشان نمی‌توانند به شکل مستقیم جشنواره یا برنامه‌های دیگر برگزار کنند، بگویند فلان جا بیاید در سال مثلا ده برنامه برای معرفی این اتفاق برعهده بگیرد. یک حرکت به تداومش وابسته است نه اینکه در سال یک بار برگزار شود و دریک فاصله زمانی اقدامی صورت نگیرد تا سال بعد همه از خاطرشان برود.

ولی زاده توضیح داد: مدیران وقتی یک کارخانه را دست می‌گیرند، اگر بخواهند از هزینه‌ها کم کنند، در اولین اقدام سراغ تبلیغات می‌روند و آن را حذف می‌کنند. اما صرفه جویی راه‌های دیگری دارد. این با کدام منطق جور در می‌آید که سرمایه یک کارخانه اینطور بر باد برود؟ سیستم عکاسی تبلیغاتی درحال حاضر بیمار است؛ عکاسی تبلیغاتی یکی از داروهای اصلی صنعت است نه داروی کمکی، اما متولیان امر متوجه این موضوع نیستند. فکر می‌کنند تبلیغات هزینه است، درحالیکه تبلیغات به هیج وجه هزینه نیست و حتی سرمایه گذاری است.

رئیس سابق انجمن عکاسان تبلیغاتی و صنعتی ایران با اشاره به ضعف مدیریتی در پرداختن به عکاسی تبلیغاتی و صنعتی توضیح داد: سیاست‌های موجود در بخش عکاسی تبلیغاتی و صنعتی، سیاست‌های مقطعی و قائم به فرد است که با آمدن مدیری می‌آید و با رفتن او می‌رود. ضمن اینکه مدیران نگاه یک وجهی به صنعت دارند درحالیکه تولید تنها یک بخش از داستان است و در کنارش عرضه، فروش و بخش‌های دیگر هم باید جدی گرفت.

ولی زاده خاطرنشان کرد: فیلمسازی و عکاسی صنعتی می‌تواند اثرگذار در پیشرفت صنعت باشد؛ اما برای بهره بردن از این فرصت، نیاز به یک برنامه مدون است.

انتهای پیام/