مستندهای صنعتی می‌تواند جذاب و دراماتیک باشد
چهار شنبه 9 مرداد 1398 بازدید: 1365
مستندهای صنعتی می‌تواند جذاب و دراماتیک باشد

تهران- ایرنا- کارگردان فیلم‌داستانی «بچه‌خور» با بیان اینکه اگر سینما به حوزه صنعت گره بخورد، مسائل صنعتی کشور رشد بیشتری خواهد داشت، گفت: در این حوزه هم می‌توان مستندهای دراماتیک و چالش برانگیز ساخت.

محمد کارت روز چهارشنبه در گفت وگو با خبرنگار فرهنگی ایرنا درباره اهمیت توجه به فیلم های حوزه صنعت و کسب و کار با انتقاد از اینکه متولیان مستندسازی در زمینه تولید مستندهای صنعتی، اقدامات لازم را انجام نمی‌دهند، اظهار داشت: نسبت به مستند صنعتی همیشه یک نگاه سطحی وجود داشته و صرفا برای ارائه یک گزارش کاری انجام شده است. از طرفی در تولید آثار این حوزه، معمولا ثبت موقعیت‌ها توسط افرادی که دغدغه مستندسازی نداشتند اتفاق افتاده است.

وی افزود: این درحالی‌ست که مستند صنعتی می‌تواند وضعیتی از صنعت کشور را به تصویر بکشد و به فراخور آن شرایطی را فراهم کند که برای مخاطب، یک مستند جذاب و حتی سرگرم کننده یا آموزش دهنده به نمایش درآید.   

بازیگر فیلم سینمایی «عصبانی نیستم»، ادامه داد: موضوعات صنعتی آنقدر متنوع است که ساخت مستند با چنین موضوعاتی، در عین جذاب و دراماتیک بودن، می‌تواند چالش برانگیز هم باشد.

کارت که حضور موفقی در مستندسازی اجتماعی داشته است، با اشاره به توجه بیشتر مستندسازان به موضوعات اجتماعی، گفت: به دلیل اینکه مستندسازی در کشور ما کاملا قائم به فرد است، مستندسازان بیشتر مسائل اجتماعی برایشان جذاب می‌شود؛ در نتیجه اطراف خود را نگاه می‌کنند و طبق آن فیلم می‌سازند. از طرفی متولیان مستندسازی هیچ نگاهی به گونه‌های دیگر مستند، مانند مستند صنعتی ندارند. در حالی که ساخت مستند صنعتی قائم به فرد نیست و حتما باید سفارش دهنده یا یک بهانه‌ای از طرف یک متولی وجود داشته باشد تا مستندساز، سمت این موضوعات برود.

کارگردان مستند «آوانتاژ» با بیان اینکه جشنواره‌های موضوعی اگر استمرار داشته باشند در تقویم فیلمسازی مستندسازان قرار می‌گیرند، ادامه داد: فارغ از استمرار جشنواره‌های موضوعی و نظم در برگزاری آنها، فعالان برگزاری این رویداد باید در طول سال فعال باشند و خودشان تبدیل به متولیان این حوزه شوند تا مستندسازان را به این سمت تشویق کنند.

وی افزود: اگر بخواهیم جشنواره فیلم صنعتی رشد کند باید تداوم داشته باشد و همواره با سفارش دادن به فیلم‌سازان مستندی که این نوع دغدغه‌ها را دارند، به ساخت فیلم‌هایی با موضوعات صنعتی کمک کند. در واقع صرف یک هفته برگزاری جشنواره و ارائه بیلان کاری، اثری ندارد و تنها هزینه‌ای را هدر می‌دهند.

کارت با تأکید براینکه اگر سینما به حوزه صنعت گره بخورد، مسائل صنعتی کشور رشد بیشتری خواهد داشت؛ خاطرنشان کرد: سینما مهمترین مدیومی است که می‌تواند در عرصه تبلیغات و بازنمایی اثرگذار باشد. هیچ رسانه‌ای مهمتر از سینما نمی‌تواند فعالیت‌های صنعتی را به تصویر بکشد و در رونق یا عدم رونق آن تاثیر بگذارد.